Årets driftskostnader for morselskapet var 270,4 millioner kroner, mot 256,7 millioner kroner i 2012. For konsernet var totale driftskostnader 271,7 millioner kroner i 2013. Driftskostnadene består i hovedsak av lønnskostnader, administrasjonskostnader og kjøp av eksterne tjenester. Kjøp av spisskompetanse for å følge opp porteføljens interessentskap utgjør en vesentlig del av selskapets driftskostnader. Selskapet har prioritert betydelige ressurser og studiemidler inn mot modne felt og arbeidet med Johan Sverdrup. Dette har resultert i 13,6 millioner kroner høyere kostnader til studie og spisskompetanse sammenlignet med 2012.
Styret har også i 2013 hatt oppmerksomhet på ressurssituasjonen i selskapet og har fulgt opp de organisatoriske og ledelsesmessige endringene, som er foretatt for å gjøre selskapet enda bedre i stand til å ta tak i utfordringene og mulighetene som ligger i å forvalte SDØE-porteføljen. Forretningsførerordningen ble ikke fornyet ved kontraktsutløp høsten 2013, og Petoro har i løpet av 2013 inkludert oppfølgingen av felt som tidligere ble ivaretatt av forretningsførere. Selskapet vil prioritere ressurser inn mot selskapets tre hovedoppgaver i tråd med selskapets strategi. Selskapets innsats inn mot de strategisk viktige satsingsområdene innenfor modne oljefelt og Johan Sverdrup vil være avhengig av tilgjengelige budsjettmidler.
Årsresultatet for konsernet viser et underskudd på 0,5 millioner kroner etter netto
finansinntekter. For Petoro AS var underskuddet 0,6 millioner kroner. Styret foreslår at underskuddet dekkes av annen egenkapital. Gjenværende annen egenkapital per 31. desember 2013 for konsernet var 14,8 millioner kroner, for Petoro AS 12,8 millioner kroner. Selskapet har en tilfredsstillende egenkapital og lav finansiell risiko.
I henhold til regnskapslovens §§ 3-3 og 3-2a bekrefter styret at porteføljens og aksjeselskapets årsregnskap gir et riktig bilde av virksomhetenes eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat, samt at årsoppgjøret er avlagt under forutsetning om fortsatt drift.